Takács Pálma Krisztina Pszichológus

Pszichológia és Coaching

A depresszió és az élet értelme

Éld az életed és boldog leszel!

2016. november 16. - Takács Pálma Krisztina

depresszio.jpg

Amikor egy pácienst depresszióval diagnosztizál egy pszichiáter, akkor minden bizonnyal súlyosabb fokú depresszióról beszélünk, amely már gyógyszeres kezelést igényel.

Ilyenkor az agyban a noradrenalin és a szerotonin termelési és feldolgozó rendszere zavart, a gyógyszer pedig ezt állítja helyre.

De depresszív állapotot átélhet bárki. Ha nagyobb veszteségek, kudarcok érik, lehangolt lesz, és vannak, akik negatív érzésekre hangoltabbak, mint mások.

Ez a lehangoltság nem feltétlenül éri el azt a szintet, hogy már ne tudna megfelelni az életben. Elképzelhető, hogy folytatja a munkáját, ellátja az otthoni feladatait. Mégis valamilyen szinten tapasztalja magát a depresszió tüneteit.

Seligman nézőpontja szerint a depresszió a kiszámíthatatlan és kivédhetetlen negatív ingerekre adott válaszreakció, passzivitás, visszahúzódás, a vitalitás, elevenség gátlása.

A hiányos szociális készségek miatt társas támogatás nélküli élet is hozzájárulhatnak az ilyen állapot létrejöttéhez.

Beck dolgozta ki a kognitív triád elméletét, amely nagyon jó leírását adja, annak, hogy milyen gondolatok uralják egy depresszióban szenvedő gondolatait. Hogyan torzítja el a depresszió azt, ahogy az információkat feldolgozza.

  1. Negatív az önképe. Ebből adódóan saját magáról negatív gondolatai vannak. Azt gondolja, hogy „Rossz vagyok”, „Semmit sem érek”. Függetlenül attól, hogy mások milyennek látják, milyen a valóság.

  2. Negatív a világképe. A körülötte lévő világról, és a többi emberről, másokról is negatív gondolatok jellemzik. Úgy gondolja, hogy „Az élet igazságtalan”, „Az emberekre nem lehet számítani”.

  3. Negatív a jövőképe. Az elkövetkező idővel szemben pesszimista a hozzáállása, semmi jóra nem számít. Úgy véli, hogy „Semmi sem fog sikerülni”. A reménytelenség uralja a gondolatait.

Kognitív viselkedésterápiás módszer épp az ilyen negatív automatikus gondolatokat veszi célba.

Mai világunkban nagyon sok tényező van, amiről úgy gondolhatjuk, hogy nincs rá befolyásunk, ráadásul eléggé siker, és teljesítmény orientált kultúra vesz minket körül. Viszont a világ, és a kultúránk nem ad egyértelmű keretet és választ az egzisztenciális kérdésekre. Pedig ezek mindenkiben felmerülnek. Sokszor hallom depressziós kliensektől, hogy nincs értelme semminek, nincs értelme az életüknek.

Mindannyian ugyan abban a világban élünk, ha kinézünk az ablakon, ugyanazokat az utcákat látjuk, és a lehetőségek a lábaink előtt hevernek. Mégis van, aki boldog, és van, aki boldogtalan.

azeletertelme.jpg

A legújabb kutatások a pozitív pszichológia területén (Seligman), arra mutatnak, hogy ha az életünkben három területen terjeszkedünk és élményeket szerzünk, sokkal pozitívabb élmények érnek bennünket, és növekszik a boldogság az életünkben.

Az egyik ilyen dolog, amit tehetünk, ha feltérképezzük, hogy mi az az életben, ami a számunkra örömöt okoz. Lehetünk akár kicsit hedonisták is. Idetartozik minden, amit élvezettel csinálunk. Például, amikor jókat nevetünk, vagy közösen főzőcskézünk.

A másik terület azokat a tevékenységeket jelenti, amikor valamilyen tevékenységbe aktívan, teljesen bevonódunk, amikor flow élményt élünk át (Csíkszentmihályi). Például egy jó beszélgetés a legjobb baráttal, vagy egy jót sportolunk, vagy amikor egy érdekes munkafeladatra koncentrálunk, és teljes erőbedobással csináljuk.

 A harmadik pedig az, hogy megtaláljuk az életünk értelmét. Vagyis azokat a tevékenységeket, amik jelentésselteliek az életünkben. Sokszor a spiritualitás, vagy valamilyen vallás segít ezt megtalálni, de ateistaként is megtalálhatjuk az jelentést a mindennapjainkban. Ilyen lehet például az elkötelezett munka valamilyen ügy érdekében, jótékonyság, és az önkéntes tevékenységek.

boldogsag.jpg

Ha ezek egyike sincs az életünkben, ha napi 3-4 órán át magányosan TV-t nézünk, akkor üres az életünk.

Az evolúció pedig úgy hozta létre az embert, hogy aktív, tettekben, cselekvésben gazdag, és társas életet éljen. Ez egészséges a testnek és a léleknek.

Összefoglalva, a kulcs a boldogsághoz, egyben a depresszió leküzdéséhez:

  • a kellemes, pozitív élményekkel, érzésekkel teli élvezetes élet,
  • a teljesen bevonódva végzett tevékenységek,
  • és az értelmes, jelentéssel bíró élet!


Üdvözlettel:
Takács Pálma Krisztina
Pszichológus

http://www.personality.hu
Mail: takacspk@gmail.com

Ajánlott irodalom:
Dr. Szondy Máté: A boldogság tudománya - Mítoszok és tények

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichocoaching.blog.hu/api/trackback/id/tr9711949657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.